Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

تاریخچه دانشگاه بیرجند

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

تاریخچه دانشگاه بیرجند

 این موسسه از سال 1356 با پذیرش 120 دانشجو در سه رشته شیمی ، ریاضی ، فیزیک در مقطع کارشناسی کار خود را آغاز کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجتمع آموزش عالی تغییر نام یافت. با توجه به پیشینه فرهنگی بیرجند به تدریج آموزشکده کشاورزی در سال 1358 ، آموزشکده فنی در سال 1367 و پس از تغییر نام به مجتمع دانشگاهی بیرجند در تاریخ 12/12/68 دانشکده ادبیات و علوم انسانی تاسیس شد. به لحاظ موقعیت شایسته علمی در اسفند ماه 71 به دانشگاه بیرجند ارتقاء یافت و آموزشکده های فنی وکشاورزی در بهار سال 1372 به دانشکده تبدیل شدند و سر انجام در سال 1381 دانشکده هنر به عنوان پنجمین دانشکده به جمع دانشکده های دانشگاه بیرجند پیوست .

 وضعیت کنونی

دانشگاه بیرجند در حال حاضر با 5 دانشکده علوم ، ادبیات و علوم انسانی ، مهندسی ، کشاورزی و هنر به عنوان قطب علمی آموزشی در شرق کشور عهده دار آموزش حدود 12 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. این دانشگاه در 26 گروه آموزشی دارای 145 رشته - گرایش و دوره تحصیلی و 220 نفر عضو هیات علمی است و تا کنون بیش از 10 هزار دانش آموخته به جامعه تحویل داده است . شایان ذکر است اخیرا مجوز تاسیس دانشکده تربیت بدنی نیز اخذ شده که به زودی به جمع دانشکده های این دانشگاه افزوده خواهد شد. دانشگاه بیرجند برخودار از 124 آزمایشگاه و کارگاه آموزشی و پژوهشی است که برخی از آزمایشگاه های پژوهشی این دانشگاه دارای امکانات منحصر به فردی در سطح کشور می باشد. کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد به همراه 4 کتابخانه مستقل در دانشکده ها با برخورداری از 120 هزار جلد کتاب فارسی و غیر فارسی در اختیار پژوهشگران ودانشجویان قرار دارد.

دانشگاه بیرجند از بدو تاسیس ، با عنایت به محرومیت و دوری منطقه جنوب خراسان از مرکز کشور و قطب های جمعیتی و با توجه به زوال تدریجی کشاورزی و دامپروری ناشی از خشکسالی مزمن و نبود صنایع قابل توجه ، نقش بسیار اساسی در حفظ جمعیت در شهرستان و ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی منطقه ایفا نموده است . دانشگاه بیرجند در راستای گسترش آموزش عالی در سطح استان نیز گامهای بلندی برداشته است که تاسیس و اخذ مجوز 5 آموزشکده در شهرستانهای استان از آن جمله است . دکتر محمد حسن گنجی پدر جغرافیای نوین ایران و دکتر غلامحسین شکوهی استاد برجسته تعلیم و تربیت از جمله مفاخر علمی این دانشگاه هستند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)